SYAIKH GOOGLE, USTAZ FACEBOOK, MAULANA YOUTUBE







Facebook, Google dan Youtube, bukanlah guru. Ia alat dan sarana seumpama telefon.

Bila ada orang telefon asatidzah di Malaysia untuk bertanya perkara agama, adakah kita mahu kata, "Dia belajar dengan syaikh telefon!"

Saya kira, orang yang bijak tidak akan berkata sedemikian. Sebaliknya kita akan berkata, "Dia belajar dengan ustaz A, secara jarak jauh melalui telefon!"

Hakikatnya Facebook, Google, Youtube tidaklah dipanggil guru oleh orang yang mengambil ilmu daripadanya. Tetapi guru orang itu adalah orang yang menyampaikan ilmu melalui medium Facebook, Google dan Youtube. Hanya sahaja ia tidak secara formal.

Fahamilah perkara ini.

Ironinya orang yang asyik selalu sindir "Syaikh Google, Ustaz Facebook, Maulana Youtube" dan seangkatan dengannya, selalu kongsi ilmu di Facebook mereka. Perbuatan mereka seolah-olah bercanggah dengan kata-kata mereka.

(Er, tidak takutkah orang yang baca status Facebook mereka itu jadi belajar dengan Facebook?)

Apa pun, belajar secara bersemuka dengan guru tetap lebih utama. Ia lebih banyak manfaat. Cuma dalam masa yang sama janganlah menghina dan merendah-rendahkan orang lain yang belajar dengan menggunakan Facebook, Google dan Youtube sebagai medium seolah-olah tiada kebaikan yang mereka perolehi.

Kesimpulan, jaga akhlak. Jangan mudah merendah-rendahkan orang.