5 LANGKAH MENUJU KEJAYAAN




1. Keyakinan Diri.

Yakin bahawa diri kita mampu berjaya, kerana kita adalah makhluk ALLAH yang dinyatakan sebagai sebaik-baik kejadian di alam ini. ALLAH tidak menciptakan kita dengan sia-sia, DIA telah menciptakan kita dengan potensi untuk berjaya dan hebat, bukannya untuk gagal dan melarat.

2. Tahu Apa Sebenarnya Yang Anda Mahukan.

Fahami kejayaan apa yang kita mahukan sebenarnya. Bagaimana rupa kejayaan itu? Bilakah ia mahu dicapai? Matlamat kejayaan kita perlu jelas dan memenuhi beberapa kriteria, (1) mampu dicapai, (2) dapat diukur, (3) mempunyai tempoh waktu, (4) mencabar diri, tetapi tidak mustahil dicapai.

3. Perancangan dan Strategi Yang Tepat.

Buat perancangan bagi mencapai kejayaan itu. Ketahui ilmu, skil dan kemahiran yang kita perlukan untuk mencapai kejayaan itu. Siapakah orang yang dapat membantu kita? Cari mentor atau bertanya kepada orang yang sudah berjaya dalam bidang yang kita ingin ceburi. Kenali aktiviti yang perlu ditambah, dikurangkan dan mungkin diubah dalam kehidupan kita seharian.

4. Tindakan Yang Konsisten.

Bertindak secepat mungkin. Kata orang, "Fast action, fast result!" Semakin awal kita bertolak dan pantas bertindak, semakin cepat kejayaan itu kita capai. Lambat kita bertindak, lambat juga berjaya. Lakukan tindakan dengan semangat, berlandaskan perancanga yang telah dibuat.

5. Bijak Mengubah Kegagalan Kepada Peluang.

Seandainya usaha mengalami kegagalan, perlu bersabar dan jangan berputus asa. Berani hadapi kegagalan. Gagal sekali, bukan bererti selamanya kita gagal. Muhasabah diri, koreksi apa kesilapan yang telah dilakukan sehingga menemui kegagalan. Kejayaan dan kegagalan tidak berlaku, melainkan ada punca dan penyebabnya.

Orang-orang yang telah berjaya berkata, "Kegagalan adalah peluang untuk bermula semula dengan lebih bijak!"



Lawati >> 7 Formula Individu Cemerlang


 

Tiada ulasan: