PERKARA YANG BUAT MALAIKAT MAUT KETAWA, MENANGIS & TERKEJUT? (TIDAK SHAHIH)



سأل الله تعالى ملك الموت ألم تبك مرة وأنت تقبض روح بني آدم؟ فأجابه ضحكت مرة وبكيت مرة وفزعت مرة، فقال الله تعالى: وما الذي أضحكك؟ فقال: كنت أستعد لأقبض رجلا وجدته يقول لصانع أحذية أتقن صنع الحذاء ليكفي من اللبس سنة، فضحكت وقبضته قبل أن يلبسه، فقال له الله: وما أبكاك؟ فقال: بكيت عندما أمرتني أن أقبض روح امرأة وذهبت إليها وهي في صحراء جرداء وكانت تضع مولودها، فانتظرت حتى وضعت طفلها في الصحراء الجرداء وقبضتها وأنا أبكي لصراخ طفلها وحيدا دون أن يدرى به أحد فقال له الله: وما الذي أفزعك؟ فقال: فزعت عندما أمرتني أن أقبض روح رجل عالم من علمائك وجدت نورا يخرج من غرفته كلما اقتربت من غرفته فج النور ليرجعني وفزعت من نوره وأنا أقبضه، فقال له الله: أتدري من هو الرجل؟ إنه ذاك الطفل الذي قبضت أمه وتركته في الصحراء تكفلت به ولم أتركه لأحد

Allah ta’ala bertanya kepada malaikat maut: “Apakah kamu pernah menangis ketika kamu mencabut nyawa anak cucu Adam?” Maka Malaikat pun menjawab: “Aku pernah tertawa, pernah juga menangis, dan pernah juga terkejut.”

Allah ta’ala bertanya: “Apa yang membuatmu tertawa?” Malaikat mau menjawab: “Ketika aku bersiap-siap untuk mencabut nyawa seseorang, aku melihatnya berkata kepada pembuat sepatu, “Buatlah sepatu sebaik mungkin supaya dapat dipakai selama setahun.” Aku tertawa kerana belum sempat orang tersebut memakai sepatu dia sudah aku cabut nyawanya.”

Allah ta’ala lalu bertanya: “Apa yang membuatmu menangis?” Maka malaikat menjawab: “Aku menangis ketika hendak mencabut nyawa seorang wanita hamil di tengah padang pasir yang tandus, dan hendak bersalin. Maka aku menunggunya sampai bayinya lahir di gurun tersebut. Lantas aku cabut nyawa wanita itu sambil menangis kerana mendengar tangisan bayi tersebut kerana tidak ada seorang pun yang mengetahui hal itu.”

Allah ta’ala lalu bertanya: “Lalu apa yang membuatmu terkejut?” Malaikat maut menjawab: “Aku terkejut ketika hendak mencabut nyawa salah seorang ulama-Mu. Aku melihat cahaya terang benderang keluar dari kamarnya, setiap kali aku mendekatinya cahaya itu semakin menyilaukanku seolah ingin mengusirku, lalu kucabut nyawanya disertai cahaya tersebut.”

Allah ta’ala bertanya lagi: “Apakah kamu tahu siapa lelaki itu?” Malaikat maut menjawab, “Tidak tahu, ya Allah.” Allah ta’ala berkata: “Sesungguhnya lelaki itu adalah bayi dari ibu yang kau cabut nyawanya di gurun pasir gersang itu. Akulah yang menjaganya dan tidak membiarkannya.”

PENILAIAN:

Kisah ini tersebar secara meluas di internet.



Berdasarkan Fatwa Islamweb no. 174423, bertarikh 4 Rabi'ul Akhir 1433 Hijriah bersamaan 27 Ferbruari 2012, kisah ghaib di atas ini tidak ada asalnya daripada ayat al-Quran dan as-Sunnah. Ia adalah rekaan dan dusta terhadap agama. Wallahu a'lam.

SUMBER:





Tiada ulasan: