TIP MERAWAT HASAD DENGKI



Hasad dengki adalah salah satu penyakit hati yang wajib dirawat untuk mendapatkan hati yang sejahtera untuk bertemu Allah ta'ala. Ia amat tercela, kerana bukan sahaja membinasakan diri, tetapi juga akan membinasakan orang lain.

Bila hati ada hasad dengki, biasanya seseorang akan menjadi zalim, tidak adil dalam menilai, memfitnah, malah ada yang sanggup berbuat syirik besar dengan menyihir orang lain.

Hasad dengki secara umumnya adalah perasaan benci apabila melihat orang lain mendapat sesuatu nikmat, lalu dia mahu nikmat itu terlucut daripada orang tersebut lalu berpindah kepada dirinya.

Bila kita merasa dalam hati kita sedang dengki pada seseorang, hendaklah kita beristighfar. Doakan agar nikmat yang diperolehi oleh seseorang itu agar terus bersamanya dan dia memperolehi kebaikan.

Renung dalam diri dan yakin, bahawa setiap manusia itu ada rezeqinya masing-masing. Semua itu aturan Allah ta'ala, maka kita tidak seharusnya dengki. Bila kita dengki pada seseorang, itu seolah-olah kita tidak redha dengan aturan dan pemberian Allah ta'ala sebagai Tuhan yang Maha Bijaksana dalam mengurus hamba-Nya.


Ingin tahu lebih tentang kaedah merawat hati? 

Lawati >> PENAWAR BAGI HATI (Klik Sini)





Tiada ulasan: