APA GUNA HIDUP JIKA TIDAK...?


Awal bagi ini menjenguk ke BRC Dot MY yang diuruskan oleh Tuan Bukhari Ramli. Seorang pakar bisnes. Niat di hati nak baca tip bisnes. Baca-baca artikel, mata saya terpaku pada satu ayat pendek. Tiba-tiba rasa seperti dilempang dan sedar daripada mamai.


Tuan Bukhari Ramli berkata:

"Apa guna hidup jika tidak buat perkara baru dan belajar ilmu baru?"

Mungkin bagi anda ayat ini biasa, tetapi bagi saya mendalam maknanya. Renung dalam-dalam seperti 'dibelasah' hati ini. OMG!

Bila cermin diri, saya nampak dengan jelas itulah punca hidup saya rasa kurang berubah.

Kurang usaha untuk belajar ilmu baru dan buat perkara baru. Asyik ilmu sama diulang-ulang dan tindakan sama diulang-ulang. Teringat kata-kata si pintar Albert Einstein: 


"Kegilaan itu adalah melakukan perbuatan yang sama berulang-ulang kali lalu mengharapkan hasil yang berbeza!"

Terkadang ada juga belajar benda baru, tetapi daripada segi praktikalnya kurang. Banyak visualisasi, kurang realisasi!

Kesimpulan untuk berjaya hari ini:

[1] Belajar ilmu baru - jangan asyik ilmu ditakuk lama.

[2] Buat benda baru - jangan biar ilmu berkarat.

Benda baru dimaksudkan adalah dalam perkara duniawi. Bukan benda baru dalam ibadah atau bidaah. Nanti ada pula salah faham saya suruh buat bidaah. He3



Tiada ulasan: